وبلاگ

فیلتر تصفیه آب چیست

مواد تشکیل دهنده انواع فیلترهای تصفیه آب

فهرست مطالب

فیلتر تصفیه آب چیست؟ فیلتر آب چه تفاوتی با دستگاه تصفیه دارد؟ کاربرد فیلتر تصفیه آب خانگی چیست؟ فیلترهای تصفیه آب از چه موادی تشکیل شده اند؟ فیلتر تصفیه آب بخش مهمی از دستگاه های تصفیه آب است که تاثیر مستقیمی بر کیفیت آب دارد. یک دستگاه تصفیه آب گران قیمت بدون استفاده از فیلتر مناسب نمی تواند آلودگی های آب را به اندازه کافی حذف کند.

با توجه به آلودگی روزافزون منابع آب، بسیاری از مردم به اهمیت استفاده از دستگاه های تصفیه آب پی برده اند و برای بهره مندی مطمئن از آب سالم و آشامیدنی اقدام به خرید انواع دستگاه تصفیه آب خانگی می کنند. اگر کنجکاو هستید که تفاوت دستگاه تصفیه آب و فیلتر آب را بدانید، در این مقاله لیست کاملی را برای شما گردآوری کرده ایم.

به طور کلی دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس دارای 5-6 مرحله (فیلتر) هستند که بسته به مورد می توان این تعداد مراحل را افزایش داد. برای درک بهتر این فیلترها، دلایل کم و زیاد شدن آنها، ترتیب آنها و … بهتر است ابتدا فیلترها، کاربرد آنها و عملکرد هر یک در دستگاه تصفیه آب را بشناسید.

مواد تشکیل‌ دهنده فیلتر های تصفیه آب

دانستن اینکه چه موادی برای فیلترهای تصفیه آب استفاده می شود مفید است. زیرا در حین نوشیدن آب به شایعات در فضای مجازی فکر نمی کنید و با خیال راحت آب تمیز و بی بو می نوشید. وظیفه فیلترهای تصفیه آب تصفیه آب است. اما سوال مهمتر این است که این فیلترها از چه موادی ساخته شده اند که در تصفیه آب قوی هستند؟ آیا این مواد شیمیایی هستند یا نه؟ در این صفحه از سایت آبندیش می خواهیم خیال شما را برای همیشه راحت کنیم و شما را با مواد تشکیل دهنده فیلترهای تصفیه آب آشنا کنیم.

 

مواد تشکیل‌ دهنده فیلتر های تصفیه آب

فیلتر آب چه تفاوتی با دستگاه تصفیه دارد؟

آب حیات است و همه ما برای نیازهای روزانه خود به آب تمیز نیاز داریم. وقتی صحبت از آب سالم به میان می آید، اقدامات احتیاطی بیشتری برای اطمینان از ایمنی و خلوص کامل آن انجام می شود. معمولاً وقتی صحبت از فرآیند دستگاه تصفیه آب می شود، دو عبارت تصفیه آب و فیلتر آب به جای یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند و اکثر کاربران فکر می کنند که هر دو اصطلاح به یک معنا هستند و می توانند در اصطلاح رایج استفاده شوند.

اما سوالی که مطرح می شود این است که فیلتر تصفیه آب چه تفاوتی با دستگاه تصفیه آب دارد؟ اگرچه هدف هر دو دستگاه تصفیه آب و فیلتر تصفیه آب حذف آلودگی ها و ناخالصی ها از آب است، اما تفاوت های خاصی بین این دو وجود دارد. تفاوت اصلی بین تصفیه آب و فیلتر تصفیه آب در این است که فیلتراسیون تکنیکی است که جامدات را از مایعات با فیلتر کردن آنها با استفاده از یک مانع جدا می کند. در حالی که تصفیه فرآیند جداسازی اجزای ناخواسته از مایع از طریق تکنیک های مختلف مانند فیلتراسیون و ضد عفونی است.

انواع فیلتر دستگاه تصفیه آب

دستگاه تصفیه آب خانگی آلودگی های آب را از بین می برد. در خروجی دستگاه تصفیه آب، آبی بی رنگ و بی مزه، تمیز و بهداشتی خواهید داشت. تصفیه آب به شما این امکان را می دهد که آب سالمی در خانه داشته باشید. امروزه دستگاه های مختلفی با قابلیت های مختلف و انواع فیلترها وارد بازار تصفیه آب شده اند. هر دستگاه دارای فیلترهای مختلفی است و فرآیند تصفیه آب در چند مرحله انجام می شود.

فیلترها یکی از مهمترین اجزای دستگاه تصفیه آب هستند. در واقع این فیلترها وظیفه اصلی تصفیه آب را انجام می دهند. سیستم تصفیه آب دارای مدل ها و روش های مختلفی می باشد. یکی از رایج ترین روش هایی که عموما به عنوان بهترین روش برای تصفیه آب شناخته می شود، سیستم تصفیه آب اسمز معکوس است و به همین دلیل جدیدترین دستگاه های تصفیه آب از این روش برای ساخت دستگاه های خود استفاده می کنند.

برای تهیه بهترین و سالم ترین آب آشامیدنی، آب باید چندین مرحله از تصفیه آب را طی کند تا به کیفیت آشامیدنی مطلوب و مناسب و همچنین درجه سختی برسد تا استاندارد مصرف را برآورده کند.

انواع فیلتر دستگاه تصفیه آب

مواد تشکیل دهنده انواع فیلترهای تصفیه آب

دستگاه های تصفیه آب از چندین قسمت مختلف مانند مخزن، فیلتر، شیر و … تشکیل شده است که یکی از قسمت های اصلی این دستگاه فیلتر می باشد. وظیفه این فیلترها تصفیه آب از مواد مضر است. اما سوال مهمتر این است که از چه نوع فیلترهای تصفیه آب ساخته شده است؟

1- فیلترهای پلی پروپیلن

فیلترهای پلی پروپیلن از الیاف پلی پروپیلن ساخته شده اند. این فیلترها از منافذ با قطر 1 تا 5 میکرون ساخته شده اند که می توانند ناخالصی های آب و ذرات معلق را از 1 تا 5 میکرون حذف کنند.

2- پودر فیلتر کربن، کربن دانه ای (GAC) یا (UDF)

اگر به دنبال فیلتری هستید که کلر را از آب شما حذف کند، باید از پودر فیلتر کربن یا کربن گرانول استفاده کنید. این فیلتر از زغال چوب ساخته شده و به صورت پودر می باشد. فیلتر کربن پودری قبل از فیلتر غشایی قرار می گیرد. زیرا فیلتر ممبران در برابر کلر مقاوم نیست و وجود فیلتر کربن دانه ای به فیلتر ممبران آسیبی وارد نمی کند و عملکرد این فیلتر را مختل نمی کند.

3- فیلتر کربن بلوک (CTO)

فیلتر کربن بلوکی مکمل فیلتر کربن دانه ای است. وظیفه فیلتر کربن پودری حذف ذرات درشت مانند گل و لای، شن، ماسه و … است و اگر فیلتر کربن دانه ای نتواند این ذرات را به طور کامل حذف کند فیلتر کربن مکمل فیلتر قبلی بوده و ذرات را به طور کامل حذف می کند. حذف ذرات اضافی باعث از بین رفتن بوی بد آب، تمیزتر شدن آب خروجی و طعم بهتر آب می شود.

4- فیلتر غشایی

فیلتر غشایی از یک غشای نیمه تراوا تشکیل شده است. این مواد قدرت زیادی در حذف آلاینده های شیمیایی دارند و اجازه ورود ذرات به فیلترهای بعدی را نمی دهند. فیلتر ممبران یکی از مهمترین فیلترهای دستگاه تصفیه آب است و باکتری ها، میکروب ها و نیترات ها را از آب حذف می کند.

5- فیلتر کربن فعال یا پست کربن

فیلتر کربن فعال از کربن طبیعی از پوسته نارگیل ساخته شده است. درجه خلوص فیلتر کربن فعال بیشتر از فیلتر کربن پودری و کربن بلوک است و قدرت بیشتری در رفع طعم و بوی بد آب دارد.

6- فیلتر معدنی

عملکرد فیلتر تصفیه آب حذف مواد مضر بدون به خطر انداختن سلامتی شما می باشد. اکنون برای تامین مواد معدنی بدن انسان، فیلتر معدنی ساخته می شود و پس از عبور آب از این فیلتر آب، به کمک سنگ های معدنی، آب مواد معدنی مورد نیاز بدن را جذب می کند. هیچ باکتری در این فیلتر رشد نمی کند. زیرا فیلتر معدنی آنتی باکتریال است. فیلتر معدنی دستگاه تصفیه آب تاثیر زیادی در سلامت آب آشامیدنی دارد.

7- فیلتر قلیایی

فیلتر ممبران تمام املاح آب را حذف می کند و بنابراین سطح PH آب کاهش می یابد. برای اینکه PH آب آشامیدنی به حد استاندارد برسد، آب باید از فیلتر قلیایی عبور کند. این فیلتر آب را از حالت اسیدی به قلیایی تبدیل می کند که از ورود مشکلات به بدن انسان جلوگیری می کند.

8- فیلترهای مدل UV

الگوی فیلترهای U-V با سایر فیلترها متفاوت است. وظیفه این فیلتر ضد عفونی کردن آب است. فیلترهای تصفیه آب مدل UV از یک محفظه فولادی و یک لامپ فرابنفش تشکیل شده است. پس از ورود آب به این فیلتر، لامپ برای ضد عفونی کردن آب فیلتر روشن می شود و سپس به فیلتر یا مخزن بعدی منتقل می شود.

کارایی فیلترهای خانگی برای تصفیه آب

  • فیلتر پلی پروپیلن: برای حذف کلیه لجن، ماسه، گل، زنگ لوله، لجن و ذرات معلق تا قطر 5 میکرون که عملکردی مشابه فیلتر شنی دارند و ناخالصی های فیزیکی قابل مشاهده در آب را جذب می کنند.
  • فیلتر کربن پودری: برای حذف کلر، سموم کشاورزی، تری هالومتان ها و اکثر مواد شیمیایی آلی موجود در حشره کش ها و آفت کش ها و حذف رنگ، طعم و بو از آب.
  • فیلتر کربن بلوک: برای حذف بیشترین مقدار کلر و مواد سمی محلول در آب.
  • غشا: حذف 98 درصد مواد مضر از جمله آلاینده های میکروبیولوژیکی، نیترات ها و نیتریت ها و فلزات سنگین.
  • فیلتر کربن درون خطی: طعم و بوی آب را زمانی که به مدت طولانی در مخزن ذخیره شده باشد، بهبود می بخشد.
  • فیلتر بیوسرامیک: برای تنظیم pH و بهبود طعم آب استفاده می شود.
  • لامپ UV: روش انتشار اشعه (UV) با استفاده از لامپ UV برای ضدعفونی، استریل کردن آب و همه میکروارگانیسم های موجود در آب.
  • فیلتر قلیایی: برای بالا بردن PH آب.
  • فیلتر معدنی: افزودن مواد معدنی مورد نیاز بدن پس از تصفیه کامل آب برای شفاف‌تر شدن آب.

 

کارایی فیلترهای خانگی برای تصفیه آب

نگهداری فیلترهای تصفیه آب

اولین فیلتر در دستگاه تصفیه آب پیش فیلتر که قابلیت جذب ذرات معلق در آب را دارد. این فیلتر قابل شستشو نیست و باید در زمان مورد نظر تعویض شود. اگر این فیلتر در مدت زمان مشخصی تعویض نشود دچار گرفتگی می شود و این گرفتگی فشار مضاعف به پمپ وارد می کند که منجر به آسیب و کاهش عمر پمپ می شود.

از طرفی فیلترهای اولیه پس از مدتی قابلیت جذب ذرات جامد در آب را از دست می دهند و این ذرات از فیلتر اولیه عبور کرده و به فیلترهای بعدی دستگاه آسیب می رسانند و برای تعویض فیلتر الیافی اولیه باید هزینه پرداخت شود. توجه به چند نکته:

طبیعتا هر چه مصرف بیشتر باشد زمان تعویض فیلتر کمتر می شود

  • کیفیت آب: هر چه آب سخت‌تر باشد، زمان تغییر کوتاه‌تر است.
  • زمان استفاده: حتی اگر مصرف آب کم باشد، فیلتر اولیه پس از مدتی قابلیت جذب خود را از دست می دهد.
  • فیلتر کربن پودری: این فیلتر معمولاً فیلتر دوم دستگاه تصفیه آب است و پس از 4-6 ماه باید تعویض شود. جریان آب در این دستگاه بسیار حائز اهمیت است، زیرا بستن فیلتر در جهت مخالف منجر به نکته مهم در مورد این فیلتر می شود که 20 لیتر اول آب را پس از نصب فیلتر پودر کربن نمی توان نوشید. فیلتر کربن قابل شستشو نیست اگر به موقع تعویض نشود کلر از فیلتر عبور کرده و به فیلتر ممبران آسیب می رساند.
    فیلتر کربن جامد خانگی: این فیلتر از کربن فعال ساخته شده است که طی فرآیندی به یک بلوک جامد تبدیل می شود. این فیلتر قابل شستشو یا استفاده مجدد نیست.
  • فیلتر ممبران: این فیلتر که اصل اسمز معکوس را در فرآیند تصفیه آب پیاده می کند، یکی از حساس ترین فیلترها می باشد. کیفیت فیلترهای قبلی تا حد زیادی بر عمر این فیلتر تاثیر می گذارد. در صورت عدم تعویض به موقع این فیلتر فشار زیادی به پمپ دستگاه وارد می شود که در ابتدا صدای پمپ را بیشتر از حد معمول و در نهایت کاهش عمر آن می کند و به دلیل تشکیل رسوب در مخزن باعث آسیب به پمپ می شود. مخزن و در نهایت باعث سایش شدید قطعات ماشین می شود.
  • فیلتر پست کربن: این فیلتر در مراحل پایانی تصفیه آب قرار می گیرد. در صورت عدم تعویض به موقع فیلترهای قبلی، عمر این فیلتر نیز کاهش می یابد.
  • فیلتر معدنی و نانو فیلتر: در صورت عدم تعویض به موقع فیلتر معدنی، امکان رشد و تکثیر باکتری ها و میکروب ها در این فیلتر افزایش می یابد.
  • فیلتر UV: پس از گذشت یک سال، میزان اشعه ماوراء بنفش کاهش می یابد و توانایی استریل کردن آب را کاهش می دهد. نکته مهم در مورد این فیلتر محفظه نگهداری آن است که باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد.

 

نگهداری فیلترهای تصفیه آب

مراحل تصفیه آب با دستگاه تصفیه آب خانگی 6 مرحله ای

  1. مرحله اول: در این مرحله گل و ماسه و سایر آلاینده های معلق از طریق فیلتر الیافی 5 میکرون از آب خارج می شود.
  2. مرحله دوم: در این مرحله فیلتر کربن فعال نصب شده در دستگاه تصفیه آب وظیفه حذف گازها، مواد شیمیایی موجود در آفت کش ها و حشره کش ها را بر عهده دارد.
  3. مرحله سوم: یک فیلتر کربن فعال میکرون، کلر و مواد بزرگتر از یک میکرون را حذف می کند، اگر چیزی از دو فیلتر قبلی عبور کرده باشد.
  4. مرحله چهارم: فیلتر ممبران (RO) که فیلتر اصلی دستگاه تصفیه آب می باشد از چندین لایه غشاء نیمه تراوا در اطراف یک لوله مرکزی تشکیل شده است که تا 98 درصد تصفیه می کند. این فیلتر قابلیت حذف مواد مضر تا یک هزارم میکرون (مواد آلی و معدنی محلول در آب و آلاینده های میکروبیولوژیکی) را دارد و همچنین قابلیت حذف سختی آب را دارد.
  5. مرحله پنجم: در این مرحله بو و مزه ای که ممکن است آب پس از مدتی نشستن در مخزن به دست آورده باشد از بین می رود.
  6. مرحله ششم: فیلتر UV نصب شده در این مرحله وظیفه ضد عفونی آب را با تابش اشعه ماوراء بنفش به آب بر عهده دارد.

 

مراحل تصفیه آب با دستگاه تصفیه آب خانگی 6 مرحله ای

قیمت و خرید فیلتر تصفیه آب

فیلترهای تصفیه آب بسیار مهم هستند که هنگام خرید بهترین تصفیه آب خانگی باید از کیفیت و جنس آنها و همچنین اصل بودن آنها اطمینان حاصل کنید. به همین دلیل توصیه می کنیم برای خرید دستگاه تصفیه آب یا فیلتر به نمایندگی های رسمی مراجعه کنید. شرکت آبندیش مرکز تجاری معتبر و نماینده برندهای معروف تایوانی تصفیه آب می باشد که تمامی این دستگاه های تصفیه آب اصل و دارای گارانتی می باشند.

این شرکت فیلترهای تصفیه آب را به صورت تکی یا پکیج کامل فیلتر تصفیه آب نیز به فروش می رساند و قیمت فیلتر در این نمایندگی بسیار مناسب می باشد. ما همچنین خدمات تعویض فیلتر آب را برای شما ارائه می دهیم. برای تعویض فیلتر آب این شرکت به صورت دوره ای زمان تعویض فیلترها را به شما یادآوری می کند. برای اطلاع از قیمت و خرید فیلتر آب و دریافت راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی می توانید با شماره های شرکت آبندیش تماس حاصل فرمایید و یا به سایت این شرکت مراجعه نمایید.

قیمت و خرید فیلتر تصفیه آب

نکته نهایی در مورد فیلتر تصفیه آب چیست

فیلتر یکی از اجزای اصلی دستگاه تصفیه آب است. فیلترها آلودگی های آب را جذب می کنند. این فیلترها باید به موقع تعویض شوند. زیرا با خراب شدن دیگر کارایی کافی ندارند و فرآیند تصفیه آب به درستی انجام نمی شود و در نتیجه آب خروجی کیفیت خوبی ندارد. اگر فیلتر مناسب و استاندارد نباشد، آب به درستی تصفیه نمی شود و آلاینده ها وارد آب می شوند و سلامت افراد به خطر می افتد.

فیلترهای تصفیه آب را از نمایندگی های معتبر تصفیه آب خریداری کنید زیرا فیلترهای بی کیفیت و تقلبی زیادی در بازار وجود دارد که باعث تصفیه نامناسب آب و آسیب به دستگاه تصفیه آب می شود. برای خرید بهترین فیلتر آب و خدمات تعویض فیلتر تصفیه آب می توانید به فروشگاه آبندیش مراجعه کرده و خرید خود را تکمیل کنید.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو

محصولات برتر

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من