وبلاگ

مقایسه انواع دستگاه تصفیه آب خانگی

مقایسه انواع دستگاه تصفیه آب خانگی

فهرست مطالب

مقایسه انواع دستگاه تصفیه آب خانگی به چه صورت است؟ بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی کدام است؟کدام برند دستگاه تصفیه آب خانگی بهتر است؟ بسیاری از افراد از انواع دستگاه های تصفیه آب اطلاعی ندارند و تفاوت دستگاه های تصفیه آب را نمی دانند. دستگاه های تصفیه آب در روش تصفیه، نوع کاربرد و همچنین تعداد فیلترها و مواردی از این قبیل تفاوت های زیادی دارند. حتی عملکرد و هدف استفاده از این دستگاه ها با یکدیگر متفاوت است.

در این مقاله از سایت آبندیش که بهترین برند دستگاه تصفیه آب در ایران است ابتدا توضیح می دهیم که هر دستگاه تصفیه آب چه کاری انجام می دهد و سپس انواع دستگاه های تصفیه آب خانگی را با هم مقایسه می کنیم. اگر تفاوت بین دستگاه های تصفیه آب را بدانید، می توانید راحت تر و بهتر انتخاب کنید. این مقاله را تا انتها بخوانید و به سوالات و شبهات خود پاسخ دهید.

دستگاه تصفیه آب خانگی چیست؟

قبل از بررسی و ارائه راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی، بهتر است به این سوال پاسخ دهیم که این دستگاه های تصفیه آب چه کاربردهایی دارند و چرا استفاده می شوند؟ به عبارت دیگر دستگاه تصفیه آب خانگی چیست؟ آب آشامیدنی به دلیل عبور از سطح آب زیرزمینی به مقدار زیادی املاح موجود در خاک آلوده می شود که برخی از آنها برای سلامتی مفید و برخی مضر هستند.

همچنین ورود فاضلاب به طبیعت به مرور زمان بر سفره های زیرزمینی اثر منفی می گذارد و بار آلودگی را در آنها افزایش می دهد. به همین دلیل دستیابی به استانداردهای لازم در تصفیه خانه های صنعتی با تجهیزات مختلف آب ضروری است. اما در بسیاری از مناطق آب آشامیدنی تصفیه شده هنوز با استانداردها فاصله دارد و نیاز به تصفیه بیشتر دارد. به همین دلیل در این شرایط می توان از دستگاه تصفیه آب خانگی استفاده کرد.

بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی مجموعه ای از تجهیزات و قطعاتی است که بسته بندی شده و از روش اسمز معکوس برای حذف آلاینده ها، املاح و ناخالصی های آب استفاده می شود. در این دستگاه ها بسته به مدل و قابلیت ها از فیلترهای مختلفی استفاده می شود که در اکثر موارد تعداد آنها از 3 تا 8 عدد است که البته دستگاه های معمولی تصفیه آب خانگی دارای 5 فیلتر هستند و در نهایت آب با سطح استاندارد مواد محلول تولید می کنند.

دستگاه تصفیه آب خانگی چیست؟

راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی

راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی با توجه به تنوع زیاد این دستگاه ها و تفاوت قابل توجه در کیفیت، قابلیت و قیمت یکی از موارد ضروری برای انتخاب بهترین دستگاه می باشد. حجم بسیار بالای مواد و ذرات خطرناک موجود در آب به یکی از بزرگترین تهدیدات سلامت انسان تبدیل شده است و علیرغم تصفیه آنها در تصفیه خانه های بزرگ، میزان آنها همچنان بالاتر از حد استاندارد است.

به همین دلیل در بسیاری از خانه ها از دستگاه های تصفیه آب استفاده می شود که کوچکتر از نوع صنعتی هستند و از انواع ایرانی، تایوانی، چینی و … موجود است.

نحوه عملکرد دستگاه تصفیه آب خانگی

برای درک بهتر مواردی که در راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی ذکر شده است، لازم است با نحوه عملکرد و اجزای هر کدام بیشتر آشنا شوید. بسته به اینکه در این تجهیزات از چه فیلترهایی استفاده شده است، روش و عملکرد دستگاه تصفیه آب خانگی متفاوت است. اما به طور کلی می توان گفت که این دستگاه ها تصفیه کننده آب و حذف املاح و آلاینده ها هستند:

  • آب و املاح آلوده وارد دستگاه تصفیه آب می شود.
  • با عبور از فیلتر اول که فیلترهای پلی پروپیلن PP نامیده می شود، ذرات معلق مانند گل، ماسه و سایر مواد جامد بزرگ از آب جدا می شوند. این فیلترها مانند فیلتر عمل می کنند و اجازه عبور ذرات بزرگ را نمی دهند.
  • کلر که برای ضدعفونی آب در تصفیه خانه های شهر استفاده می شود، در مرحله دوم با فیلترهای کربن فعال دانه ای حذف می شود.
  • فیلتر بعدی از کربن فعال با اندازه بزرگتر استفاده می کند و دوباره بو و طعم را بهبود می بخشد.
  • اساس اسمز معکوس عبور آب از فیلترهای غشایی است و در نتیجه از عبور مواد محلول از منافذ آن جلوگیری می کند.
  • غشای نیمه تراوا به کار رفته در این مرحله از عبور بسیاری از یون ها و نمک های آب از فیلتر جلوگیری می کند و کیفیت آب تا حد زیادی بهبود می یابد.
  • برای از بین بردن بو و بهبود خلوص آب از فیلترهای کربنی خطی یا فیلترهای کربنی در مرحله پنجم استفاده می شود.
    در راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی به فیلتر ششم اهمیت زیادی داده شده است و باید به آن توجه کنید. این فیلتر که معدنی نامیده می شود برای افزودن املاح معدنی لازم به آب استفاده می شود. تنها چند دستگاه تصفیه آب این قابلیت را دارند.
  • در مرحله هفتم برای بهبود PH و قلیایی بودن آب وارد فیلترهای قلیایی می شود. این فیلترها تاثیر زیادی در کاهش اسیدیته آب دارند و از بروز سرطان و بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کنند.
  • در مرحله هشتم از اشعه ماوراء بنفش برای ضدعفونی و ضدعفونی و افزایش کیفیت و سلامت آب به بالاترین حد استفاده می شود.

پس از گذراندن این هشت مرحله، آب وارد مخزن می شود و با بازکردن شیر آبی که روی سینک تعبیه شده استفاده می شود. لازم به ذکر است که برای عبور آب پرفشار از فیلترهای ممبران از پمپ آب استفاده می شود که برای نحوه عملکرد دستگاه بسیار مهم است.

چگونه دستگاه تصفیه آب مناسب را انتخاب کنیم؟

در اصل سه نوع دستگاه تصفیه آب در بازار موجود است که عبارتند از:

  • دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس ( RO )

  • دستگاه تصفیه آب فوق العاده ( UF )

  • دستگاه تصفیه آب ماوراء بنفش ( UV )

اگر سختی و آلودگی آب زیاد باشد  می‌توانید از دستگاه تصفیه آب RO و UV استفاده نمایید
اگر سختی و آلودگی آب کم است می‌توانید از دستگاه تصفیه آب RO استفاده نمایید
اگر آب نرم و دارای آلودگی زیاد یا کم باشد می‌توانید از دستگاه تصفیه آب UV استفاده نمایید

در این قسمت به مقایسه دو روش دستگاه تصفیه آب خانگی پرداختیم که هر کدام دارای تعدادی تفاوت و شباهت بودند. می دانیم که مهمترین فاکتور در مقایسه دستگاه های تصفیه آب خانگی قیمت و کیفیت آنهاست. شرکت های مختلف تولید کننده این دستگاه ها هر روز سعی در ارتقای کیفیت محصولات خود دارند. به هر حال اگر قصد خرید این محصولات را دارید، حتما قبل از خرید آن ها تحقیق کنید و به نکاتی که اشاره کردیم توجه کنید.

انتخاب بهترین دستگاه تصفیه آب

وقتی متوجه شدیم که کاربرد دستگاه های تصفیه آب چیست و از چه روش هایی برای آن استفاده می شود و چه عواملی بر کیفیت آب تصفیه شده تأثیر می گذارد، باید دستگاه های تصفیه آب را با یکدیگر مقایسه کنیم تا بهترین آنها را انتخاب کنیم. در نظر داشته باشید که قیمت دستگاه تصفیه آب معیار مناسبی برای سنجش کیفیت دستگاه نیست و باید ویژگی ها و امکانات آن را در اولویت قرار داده و با هم مقایسه کنید.

نوع روش تصفیه آب، تعداد فیلترها، نوع فیلترها، دبی آب ورودی، کیفیت آب خروجی، استانداردهای سختی آب و حجم دستگاه از مواردی هستند که باید در نظر بگیرید تا بهترین دستگاه تصفیه خانه و محل کار خود را بدست آورید. اگر همچنان در مورد انتخاب دستگاه سوال یا ابهامی دارید، می توانید برای کسب اطلاعات تکمیلی در این زمینه با کارشناسان آبندیش تماس بگیرید.

انتخاب بهترین دستگاه تصفیه آب

اساس تصفیه آب در دستگاه تصفیه آب خانگی

مهمترین قسمت دستگاه تصفیه آب خانگی مرحله ممبران است. یعنی آب پس از عبور از مراحل اول، دوم و سوم فیلترها که به ترتیب فیلترهای پلی پروپیلن، پودر کربن و کربن بلوک هستند و نقش پیش تصفیه غشا را دارند. در واقع فیلترهای این قسمت تنها ذرات بزرگتر از 5 میکرون و همچنین مواد آلی و کلر آزاد را جدا کرده و از ورود این مواد به غشا جلوگیری می کنند.

کار اصلی در فرآیند تصفیه آب در غشایی انجام می شود که نمک های محلول در آب را با روش های خاص و به کمک فشار آب جدا می کند و به عبارتی به آب شیرین تبدیل می شود. بنابراین وجود پمپ و ممبران در دستگاه تصفیه آب ضروری است و اگر دستگاه ممبران نداشته باشد واقعا تاثیری در نمک زدایی آب ندارد.

دلایل تفاوت در كیفیت با وجود تشابه ظاهری دستگاه تصفیه آب

امروزه دستگاه های زیادی با ظاهری مشابه در بازار کشور وجود دارد. تفاوت قیمت این دستگاه ها از تفاوت کیفیت قطعات و کیفیت ساخت ناشی می شود. تمامی تجهیزات به کار رفته در این دستگاه ها انواع مختلفی دارند. حتی اگر قطعات با کیفیت به درستی ساخته نشده باشند، باز هم به درستی کار نخواهد کرد.

بنابراین استفاده از تجهیزات با کیفیت و ساخت صحیح دستگاه عامل بسیار مهمی در قیمت و عملکرد دستگاه ها می باشد. به عنوان مثال اگر پمپ این دستگاه به درستی انتخاب نشود نمی تواند با فشار صحیح آب مورد نیاز را به ممبران برساند و در نتیجه دستگاه تصفیه آب به درستی کار نخواهد کرد. یا به عنوان مثال دیگر، اگر از غشاهای بی کیفیت استفاده شود، کیفیت آب تصفیه شده مناسب نخواهد بود.

انتخاب مدل دستگاه تصفیه آب بر اساس نوع آب

یکی از مهم ترین نکاتی که در انتخاب دستگاه تصفیه آب خانگی باید به آن توجه کرد، ویژگی های آب و نوع املاح و ناخالصی های موجود در آن است. بسته به منابع آب در مناطق مختلف جغرافیایی، درجه سختی و TDS آب متفاوت است و بهتر است بر این اساس نوع تصفیه کننده را انتخاب کنید.

مناطقی که آب سالم تری دارند می توانند با دستگاه های ارزان قیمت با مراحل تصفیه کمتر به کیفیت مطلوب دست یابند. برای مناطقی که TDS بسیار دور از استاندارد جهانی است، دستگاه‌هایی را انتخاب کنید که اسمز معکوس و اولترافیلتراسیون را اعمال می‌کنند و فیلترهای قوی‌تری با اعداد بیشتر دارند.

کیفیت مخزن دستگاه تصفیه آب خانگی

پس از عبور از مراحل مختلف تصفیه آب و عبور از فیلترهای فراوان، در نهایت آب تصفیه شده وارد مخزن دستگاه می شود. این آب به طور مستقیم استفاده می شود و بنابراین باید در محیطی کاملا استاندارد و بدون آلودگی نگهداری شود.

برخی از دستگاه های غیر استاندارد تصفیه آب از مخازنی استفاده می کنند که کیفیت مطلوبی ندارند. به همین دلیل آب تصفیه شده در مخزن مجدداً آلوده شده و طعم و کیفیت آن تحت تأثیر منفی قرار می گیرد. بنابراین لازم است در انتخاب و خرید دستگاه تصفیه آب منزل به کیفیت و متریال به کار رفته در مخزن توجه شود.

 

کیفیت مخزن دستگاه تصفیه آب خانگی

از مراکز و نمایندگی های معتبر خرید کنید

تشخیص اصل یا تقلبی دستگاه های تصفیه آب خانگی نیازمند تجربه و مهارت است. به همین دلیل ممکن است نتوانید به راحتی نمونه های تقلبی را تشخیص دهید و در نهایت یک دستگاه بسیار بی کیفیت بخرید. بهترین راه حل در این شرایط خرید از مراکز معتبر و شناخته شده است. برخی از برندهای سازنده این تجهیزات دارای نمایندگی های فعال در ایران هستند و روند انتخاب را برای شما بسیار آسان می کنند.

به قیمت دستگاه تصفیه خانه توجه کنید

قیمت این دستگاه ها بر اساس نوع، ظرفیت، تعداد فیلترها و کیفیت و اعتبار برند تعیین می شود. کافی است یک جستجوی ساده در فروشگاه های آنلاین مختلف انجام دهید تا با محدوده قیمت ها آشنا شوید. دانستن و اطلاع از رنج قیمت دستگاه های تصفیه آب خانگی تایوانی و ایرانی و …. باعث می شود گول نخورید.

گارانتی و خدمات پس از فروش دستگاه تصفیه آب

موضوع بسیار مهم دیگر در زمینه دستگاه های تصفیه آب، ارائه گارانتی و خدمات پس از فروش مناسب می باشد. شرکت آبندیش به عنوان بزرگترین تامین کننده لوازم خانگی و تجهیزات تصفیه آب تمامی دستگاه های خود را گارانتی می کند. ضمناً کلیه تجهیزات یدکی لازم همواره در انبار این شرکت موجود می باشد. در زمینه اعزام نیروهای متخصص جهت نصب و راه اندازی، شرکت آبندیش همواره پیشگام بوده است.

نکته نهایی در مورد مقایسه انواع دستگاه تصفیه آب خانگی

با توجه به آنچه در طول متن ذکر شد، برای انتخاب بهترین برند دستگاه تصفیه آب خانگی، توجه به گارانتی، خدمات پس از فروش و کیفیت محصول ضروری است. در ضمن باید دستگاه های تصفیه آب را بر اساس شرایط محیطی، نوع و میزان آلاینده ها و املاح موجود در آب و میزان آب مورد نیاز در شبانه روز انتخاب کنید.

بنابراین در برخی شهرها مدل x از برند Y ممکن است بسیار خوب عمل کند، اما در یک منطقه جغرافیایی دیگر نتیجه معکوس خواهد داشت. بنابراین در هنگام انتخاب دستگاه تمامی موارد ذکر شده را در نظر بگیرید و در نهایت از مشاوره افراد متخصص در این زمینه استفاده کنید.

آژانس تبلیغاتی تابلوشو

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو

محصولات برتر

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من