وبلاگ

فیلتر یخچال کی باید عوض شود

فیلتر یخچال کی باید عوض شود

فهرست مطالب

فیلتر یخچال کی باید عوض شود؟ تعویض نکردن فیلتر یخچال چه عوارضی دارد؟ آیا تا به حال به این فکر کرده اید که فیلتر آب یخچال را هر چند وقت یک بار باید عوض کنیم؟ به راحتی می توان فراموش کرد که تولید بی پایان آب تازه و تمیز به فیلتر یخچال  بستگی دارد.

یک منبع آب تمیز برای سلامتی شما ضروری است. آبی که به خانه شما می ریزد، مواد معدنی سنگین، باکتری ها و سایر آلاینده ها را از لوله های آب جذب می کند. هنگامی که از پدال آب در یخچال خود استفاده می کنید، عملکرد فیلتر تمیز کردن آب از تمام ناخالصی ها است.

حال چرا باید فیلتر آب یخچال را عوض کنیم؟ در حالی که مزایای سلامتی تعویض فیلتر آب یخچال شما مهم است، دلایل زیادی وجود دارد که چرا باید آن را به طور مرتب تعویض کنید. اگر از یک فیلتر برای مدت طولانی استفاده کنیم، آلودگی باقی می ماند و فیلتر به درستی کار نمی کند.

همچنین باکتری ها و املاح مضر از فیلتر عبور می کنند و متوجه می شوید که آب یخچال شما طعم بدی دارد، یخ شما بوی بدی می دهد و در نهایت فیلتر مسدود می شود. گرفتگی فیلتر آب می تواند مشکلات دیگری را برای یخچال شما ایجاد کند، از جمله تولید کم یخ و کاهش فشار آب پدال می باشد.

فیلتر یخچال چیست؟

فیلتر یخچال که به آن فیلتر جانبی نیز می گویند، وظیفه جلوگیری از ورود رسوب، ماسه و ذرات به سیستم آب یخچال را بر عهده دارد. در واقع از انواع فیلترهای یخچال برای تصفیه آب مخزن یخچال استفاده می شود. فیلترهای یخچال بیشتر در یخچال های جدید نصب می شوند که می توانند مستقیماً به شیر آب شهری متصل شوند.

ذرات معلق، کلر، سموم و مواد شیمیایی موجود در آب که هم برای سلامتی مضر هستند و هم به مرور زمان کارایی یخچال را با مشکل مواجه می کنند، توسط فیلتر یخچال جذب می شوند.

یکی از مهمترین موارد در هنگام بروز خطا یا مشکل در یخچال بررسی وضعیت فیلتر آن است. برخی از فیلترهای تبرید با فرسودگی عملکرد خود را از دست می دهند و در نتیجه برای سایر قسمت ها نیز مشکل ایجاد می کنند.

 

فیلتر یخچال

معرفی انواع فیلتر یخچال

فیلترها بر اساس کاربرد آنها در یخچال های مختلف طبقه بندی می شوند. زمان تعویض فیلتر یخچال برای برندهای مختلف بین 5 تا 6 ماه پس از کارکرد این قطعه می باشد. با شناخت انواع فیلترها می توانید تشخیص بهتری برای تعویض فیلتر یخچال داشته باشید.

نمونه فیلترهای مختلفی برای نصب در یخچال های مختلف طراحی شده است. هر کدام از این نمونه های فیلتر با ویژگی های منحصر به فرد خود در تصفیه آب یخچال و جلوگیری از رسوب گذاری لوله های اصلی تاثیر بسزایی دارند.

  • فیلترهای معمولی برای یخچال

در سیستم برخی از یخچال ها فقط یک فیلتر نصب شده است. داخل این فیلترها کربن پودری یا کربن فعال برای جذب ذرات آلوده وجود دارد. این مدل فیلتر یخچال قابلیت حذف تنها ذرات معلق موجود در آب و سختی آب را دارد.

  • فیلترهای آنتی باکتریال یخچال

فیلترهای آنتی باکتریال علاوه بر حذف سختی آب، باکتری های بیماری زا را نیز حذف می کنند و عملکرد شناسایی ذرات ریز آلودگی و فیلتر کردن آنها در این نوع فیلترها گنجانده شده است.

  • فیلتر بیرونی و درونی یخچال ساید

فیلترهای آب یخچال از نظر نصب به دو نوع فیلتر داخلی و فیلتر خارجی تقسیم می شوند. این نوع فیلترها در داخل یخچال نصب می شوند و معمولا ذرات معلق آب را تا 25 تا 35 میکرون، مواد معدنی یا باکتری جذب می کنند، اما توصیه می شود علاوه بر فیلترهای داخلی، از فیلترهای جانبی نیز استفاده شود، زیرا فیلترهای جانبی برای مصارف خاصی از جمله طعم و مزه هستند.  بو و غیره و به همین دلیل ترکیب آنها می تواند کیفیت آب بالاتری به شما بدهد.

همچنین توجه داشته باشید که آب لوله کشی ابتدا وارد شیر برقی یخچال شما می شود و سپس وارد فیلتر داخلی می شود، به همین دلیل در مدت زمان کوتاهی باعث رسوب در شیر برقی و اتصالات قبل از فیلتر داخلی دستگاه می شود.

عملکرد فیلتر های یخچال چگونه است؟

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که فیلترها چه نقشی در عملکرد یخچال های ساید بای ساید دارند؟

  • برخی از یخچال ها قابلیت اتصال مستقیم به آب شهری برای تامین آب خنک کننده و یخ سازی را دارند.
  • بهتر است در این یخچال ها از فیلتر برای تصفیه آب آشامیدنی مورد استفاده روزانه استفاده کنیم.
  • عملکرد فیلترهای یخچال کاملا مشابه عملکرد فیلترهای تصفیه آب خانگی است.
  • با این تفاوت که فیلتر یخچال از مسدود شدن کثیفی و رسوبات مجاری آب یخچال جلوگیری می کند و سیستم آبرسانی را سالم نگه می دارد.
  • حال اگر این فیلترها به موقع تعویض نشوند. آنها نه تنها نمی توانند هیچ یک از وظایف فوق را انجام دهند، بلکه حتی می توانند منجر به آلودگی آب آشامیدنی ما شوند. به همین دلیل تعویض فیلتر یخچال بسیار مهم است.

عملکرد فیلتر های یخچال چگونه است؟

انواع فیلتر یخچال، نکات مهم و بهترین زمان تعویض

کیفیت آب آشامیدنی همواره یکی از دغدغه های مهم خانواده ها بوده است. به همین منظور در این مقاله از زومیت سعی داریم سوالاتی را در مورد انواع فیلتر آب یخچال و عملکرد آنها مطرح کنیم. امروزه اکثر یخچال های مدرن دارای فیلتر آب هستند، برای بررسی قیمت یخچال و دیدن مدل های مختلف می توانید به قسمت محصولات آبندیش مراجعه کنید.

فیلتر یخچال وظیفه کاهش رسوب در آب شهر را در هنگام یخ سازی و تهیه آب آشامیدنی بر عهده دارد. نحوه تعویض فیلتر خارجی یخچال و زمان تعویض به دلیل یکسان بودن کارکرد این قطعه برای تمامی برندها کاملا مشابه است. شناخت انواع فیلتر یخچال، نحوه تعویض آنها در یخچال های ال جی، سامسونگ و سایر برندهای یخچال باعث بهبود کارایی و نگهداری این قطعه می شود.

چگونه می‌توان زمان عوض کردن فیلتر یخچال را تشخیص داد؟

فاکتورهای زیادی وجود دارد که می توانید به راحتی تعیین کنید که چه زمانی فیلتر یخچال خود را تعویض کنید و از رسوب و آلودگی آب آشامیدنی خود جلوگیری کنید. مهم‌ترین روش‌ها برای فهمیدن زمان تعویض فیلتر یخچال عبارتند از:

  • کدر شدن یخ‌ها
  • عوض شدن رنگ آب
  • تاریخ درج‌شده روی فیلتر یخچال
  • بوی بد آب آبسردکن
  • کم شدن فشار آب
  • آلارم تعویض فیلتر روی نمایشگر

اگر نمی توانید آخرین باری که فیلتر آب یخچال خود را تعویض کرده اید، به یاد بیاورید، چند نشانه وجود دارد که می توانید در زمان تعویض فیلتر آب به دنبال آن باشید:

  • آب و یا یخچال بوی بدی دارند
  • آب و یا یخ در یخچال طعم بدی دارد
  • فشار پدال آب کم است
  • یخ ساز به آرامی یخ می سازد یا اصلاً نمی سازد

حداکثر عمر مفید فیلتر یخچال چقدر است؟

امروزه با کاهش کیفیت آب در جوامع شهری و به ویژه شهرهای بزرگ و همچنین برای بهره وری بیشتر دستگاه ها و استفاده بهینه از آب آشامیدنی، از انواع فیلترها و روش های تصفیه آب استفاده می شود که یکی از رایج ترین دستگاه هاست.

یخچال های مجهز به آبسردکن و این یخ ساز است. این یخچال ها از یک فیلتر یا چند فیلتر (معمولاً 1 فیلتر) برای بهبود کیفیت آب و همچنین محافظت از سیستم داخلی در برابر رسوب استفاده می کنند. فیلترهای یخچال معمولا 2 نوع داخلی و خارجی هستند. نمونه ای از آن را در تصویر زیر مشاهده می کنید.

معمولا عمر فیلترهای یخچال 6 ماه یا نهایتا 1 سال است. عمر بیشتر فیلترهای داخلی یخچال 6 ماه و فیلترهای خارجی 2 نوع 6 ماهه یا 1 ساله می باشد.

چند نکته مهم در مورد تعویض فیلتر یخچال

تعویض فیلترها را در زمان تعیین شده فراموش نکنید زیرا مواد داخلی آنها اشباع شده و عملا دیگر کار تصفیه را انجام نمی دهند و همچنین به مرور زمان مواد داخلی پوسیده شده و باعث رشد باکتری می شوند و مشاهده می شود که فیلترها پس از انقضای زمان عبور از روی آب را دشوار می کند.

در هنگام خرید و استفاده از فیلترها سعی کنید فیلترهای استاندارد و با کیفیت تهیه کنید زیرا این فیلترها ارتباط مستقیمی با سلامت اعضای خانواده دارند.

اگر در منزل خود از دستگاه تصفیه آب استفاده می کنید، بهتر است یک انشعاب خروجی را به یخچال وصل کنید و همچنین فیلتر یخچال را برای همیشه جدا کنید. زیرا کیفیت آب دستگاه تصفیه آب بسیار بالاتر از فیلتر یخچال است و دیگر نیازی به پرداخت هزینه فیلتر یخچال ندارید.

فیلتر یخچال را بر اساس تاریخ چاپ شده روی فیلتر یخچال تغییر دهید

اولین راه برای اطلاع از زمان تعویض فیلتر یخچال، توجه به تاریخ انقضای درج شده روی فیلتر است.

اکثر فیلترهای تصفیه آب بسته به زمان درج شده روی بسته بندی محصول از 6 ماه تا یک سال از زمان نصب قابل استفاده هستند. بهتر است تاریخ نصب فیلتر را یادداشت کنید تا دقیقا بعد از 6 ماه بتوانید فیلتر یخچال را تعویض کنید. البته زمان تعویض فیلتر یخچال تا حد زیادی به میزان استفاده شما از آن بستگی دارد.

اگر خانواده پرجمعیتی هستید و فیلتر یخچال روزانه مقدار زیادی آب آشامیدنی را برای مصرف خانواده شما فیلتر می کند. بهتر است قبل از ماه ششم آن را عوض کنید.

نحوه تعویض فیلتر یخچال

روش تعویض فیلتر یخچال در برندهای مختلف با توجه به محل قرارگیری این قطعه در مراحل زیر انجام می شود:

  • ابتدا حتما یخ ساز یخچال را خاموش کنید
  • فیلتر یخچال را بر اساس نوع پیدا کنید
  • فیلتر آب را با چرخاندن آن به راست و چپ جدا کنید
  • در صورتی که فیلتر آب یخچال خارج نشد، درپوش محافظ پشت آن را باز کنید
  • اگر فیلتر خارج نشد، درپوش محافظ پشت فیلتر را باز کنید
  • به محض برداشتن فیلتر قدیمی، فیلتر جدید را تعویض کنید
  • مطمئن شوید که فیلتر محکم بسته شده است و درب پشت فیلتر را محکم در جای خود قرار دهید
  • یخ ساز یخچال را روشن کنید و دکمه فیلتر آب را روی صفحه نمایش یخچال یک دقیقه یا کمتر نگه دارید تا تنظیم مجدد شود.
  • در این حالت اگر فیلتر به درستی نصب شده باشد، نشانگر فیلتر آب باید سبز شود

 

نحوه تعویض فیلتر یخچال

 

خطرات تعویض نکردن فیلتر تصفیه آب یخچال

از ابتدای این محتوا، خطراتی که در صورت عدم تعویض فیلتر آب برای شما وجود دارد را برجسته کرده ایم. این خطرات علاوه بر آسیب رساندن به یخچال، سلامت شما را نیز به خطر می اندازد و منجر به بسیاری از بیماری های کلیوی می شود. اما قبل از اینکه بی تفاوت شوید، ما نشانه های فیلتر خطرناک را آورده ایم تا در صورت مشاهده هر یک از این موارد، بتوانید به سرعت فیلتر جدیدی دریافت کنید.

1. تصفیه نشدن آب

پس از انقضای فیلتر دیگر آب فیلتر شده دریافت نخواهید کرد. تصفیه نکردن آب در یخچال نیز بو و طعم آب را تغییر می دهد که قطعاً به وضوح متوجه می شوید. پس بهتر است سلامتی خود را در اولویت قرار دهید و فیلتر جدیدی تهیه کنید تا اوضاع بدتر نشود.

2. کاهش فشار آب

برای اینکه بفهمید چرا فشار آب در تخلیه جانبی شما کاهش یافته است، ابتدا باید مسیر اتصال شیلنگ از شیر آب به یخچال را بررسی کنید تا مطمئن شوید که پیچ خورده یا پاره نشده است. سپس فشار آب را چک کنید. شاید شیر تا نیمه باز باشد و با فشار کافی به تخلیه نرسد. اما یکی از دلایل رایج تعویض فیلتر جانبی یخچال این است که مدت زیادی از تعویض آن می گذرد.

3. تجمع و زوال رسوبات روی فیلتر

یکی از بدترین و خطرناک ترین اتفاقاتی که در صورت عدم تعویض فیلتر جانبی ممکن است رخ دهد این است که مواد فیلتر جمع شده و پوسیده می شوند و باعث سمی شدن آب و تغییر طعم، بو و حتی رنگ آن می شود. در این حالت، مواد زیادی روی فیلتر ساخته شده است که اجازه عبور آب با فشار کافی را نمی دهد و همچنین ممکن است باعث کاهش فشار تخلیه شود.

4. خرابی یخ ساز

هنگامی که نمک و رسوب در لوله های آب یخ ساز جمع می شود، نمی تواند به درستی عمل کند و حتی احتمال سوختن آن وجود دارد. مراقب یخ ساز ساید بای ساید خود باشید زیرا یکی از قسمت های حساس و گران قیمت ساید بای ساید می باشد.

سفارش فیلتر یخچال به صورت اینترنتی

از طریق فروشگاه اینترنتی آبندیش می توانید فیلتر یخچال را خریداری کنید. این مجموعه تامین کننده کلیه دستگاه تصفیه آب و فیلتر دستگاه تصفیه آب خانگی و یخچال می باشد. برای خرید فیلتر داخلی یخچال باید مدل و برند یخچال را در نظر بگیرید. به سادگی با انتخاب فیلتر مورد نظر خود می توانید آن را خریداری کنید.

نکته نهایی در مورد فیلتر یخچال کی باید عوض شود

توجه داشته باشید که هرگونه بی احتیاطی در تعویض فیلتر آب یخچال و یا سرویس آن با مشکلات اساسی در سیستم همراه است. تغییر طعم آب یخچال، کاهش فشار آب خروجی از یخچال به دلیل رسوب در شلنگ و آسیب احتمالی قطعاتی مانند یخ ساز به دلیل مسدود شدن لوله های آن از جمله مواردی است که این مسایل.

زمان تعویض فیلتر یخچال 6 ماه پس از استفاده اولیه می باشد. این قسمت را تا جایی که می توانید تعویض و تمیز کنید. اگر از محل فیلتر یخچال و نحوه تعویض آن اطلاعی ندارید، حتما با کارشناسان این حوزه تماس بگیرید.

تابلوشو 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو

محصولات برتر

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من